BLOGS
Zo houd je jouw organisatie veilig tegen steeds slimmere phishingaanvallen

Veel mensen denken bij phishing nog aan een slecht geschreven e-mail die meteen in de spamfolder verdwijnt. Maar phishing is de afgelopen jaren veel geraffineerder en daardoor ook een stuk gevaarlijker geworden. Dit kan ook jouw organisatie flink in de problemen brengen. In deze blog delen we vier tips om gerichte en subtiele phishingaanvallen van hackers vroegtijdig te herkennen en te stoppen.
Hoe vaak ontvang jij e-mails van collega’s? Waarschijnlijk zo vaak dat je er vaak snel doorheen scrolt zonder er diep over na te denken. Staat er een link in zo’n mail? Dan klik je er misschien toch wel op, want een mail van een collega zal toch wel betrouwbaar zijn, denk je?
Vier manieren om phishing te voorkomen
Hoe zorg je ervoor dat medewerkers niet in de phishingval trappen? Bewustwording is cruciaal, maar ook de juiste tools en processen zijn essentieel. Dit kun je als organisatie doen:
1. Bewustwording en training van medewerkers
Phishing speelt in op menselijke fouten. De beste verdediging ligt dan ook bij je mensen. Geef regelmatig trainingen, workshops, webinars of phishing-simulaties. Zo blijven medewerkers alert en op de hoogte van de nieuwste trucs van cybercriminelen. Hoe beter ze geïnformeerd zijn, hoe kleiner de kans dat ze slachtoffer worden.
2. AI-gestuurde e-mailfilters en beveiligingssoftware
Voorkom fouten door geavanceerde software die phishingberichten herkent en blokkeert voordat ze bij medewerkers aankomen. Kunstmatige intelligentie helpt deze verdachte mails op te sporen en afwijkend gedrag te signaleren, zodat je vroegtijdig wordt gewaarschuwd.
3. Continu toezicht en een plan voor incidenten
Een gespecialiseerd securityteam is onmisbaar om phishingaanvallen voor te blijven. Cybersecurity is een continu proces en aanvallen kunnen elk moment plaatsvinden. Door constant te monitoren en risico’s te detecteren, kun je snel ingrijpen. Daarnaast is een goed doordacht incident response plan nodig, zodat je meteen weet welke stappen je zet bij een geslaagde aanval, van isolatie tot herstel.
4. Rapportagetools, richtlijnen en evaluaties
Wat gebeurt er als een medewerker een verdachte mail ontvangt? Zonder duidelijke procedure wordt zo’n mail vaak genegeerd in plaats van gemeld. Zo mis je waardevolle informatie om phishingaanvallen te analyseren en in de toekomst te voorkomen. Zorg dus voor heldere rapportagetools en instructies voor het melden van verdachte e-mails. Gebruik de meldingen tijdens evaluaties om trends te herkennen en je beveiliging te verbeteren.